پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق
پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق

هدف از بعثت پیامبران ایجاد اخلاق حسنه و نیکو بود ، حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز به عنوان خاتم پیامبران مبعوث شد تا فضایل اخلاقی و خلقیات نیکو را تحقق بخشیده و رذایل اخلاقی را یادآور شود ، شک نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام ، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود
پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق
هدف از بعثت پیامبران ایجاد اخلاق حسنه و نیکو بود ، حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز به عنوان خاتم پیامبران مبعوث شد تا فضایل اخلاقی و خلقیات نیکو را تحقق بخشیده و رذایل اخلاقی را یادآور شود ، شک نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام ، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کاملترین انسان و بزرگ و سالار تمام پیامبران است. در عظمت پیامبر اسلام همین بس که خداوند متعال در قرآن آن حضرت را با « یا ایها الرسول » و « یا ایها النبی » مورد خطاب قرار داده و او را به عنوان انسانی الگو برای تمام جهانیان معرفی می کند ، حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به حق دارای اخلاقی کامل و جامع تمام فضایل و کمالات انسانی است.
شکی نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام ، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود. در طول زندگی او هرگز دیده نشد وقتش را به بطالت بگذراند . در مقام نیایش همیشه می گفت : « خدایا از بیکارگی و تنبلی و زبونی به تو پناه می برم » و مسلمانان را به کار کردن تشویق می کرد .
او همیشه جانب عدل و انصاف را رعایت می کرد و در تجارت به دروغ و تدلیس متوسل نمی شد ، هیچ گاه در معامله سختگیری نمی کرد ، با کسی مجادله و لجاجت نداشت و کار خود را به دیگری واگذار نمی کرد .
پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صدق گفتار و ادای امانت را قوام زندگی می دانست و می فرمود : این دو در همه تعالیم پیغمبران تأکید و تأیید شده است . در نظر پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) همه افراد جامعه ، موظف به مقاومت در برابر ستمکاران هستند و نباید نقش تماشاگر داشته باشند .
محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که خاتم الانبیا است در برابر کسانی که با وی مشاجره می کردند تنها به خواندن آیاتی از قرآن اکتفا می کرد و یا عقیده خویش را با سبکی ساده و طبیعی می فرمود و به جدل نمی پرداخت .
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنان متواضع بود که تمام خودخواهان ، مغروران متکبران را به اعجاب وا می داشت . زندگی آن حضرت ، رفتار و خصوصیات اخلاقی وی ، محبت ، قدرت ، خلوص ، استقامت و بلندی اندیشه و زیبایی روح را الهام می بخشید .
سادگی رفتار ، نرمخویی و فروتنی حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از صلابت شخصیت و جذبه معنویت وی نمی کاست . هر دلی در برابرش به خضوع می نشست و هر غروری از شکستن در پای عظمت زیبای او سیراب می شد .
پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) علاوه بر این که ارزش های اخلاقی را بسیار ارج می نهاد ، خود در سیره عملی برجسته فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی بود ، او در همه ی ابعاد زندگی با چهره ای شاد و کلامی دلاویز با حوادث برخورد می کرد .
تلاش برای تحقق انسانیت
وجود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برای همه مردم مایه رحمت بود و هیچ کس را به سبب رنگ و جنس از شمول آن مستثنی نمی کرد . همه مردم نزد او روزی خور خداوند بودند .
آن حضرت عموم مردم را به رشد و اعتلای انسانیت ، صلح ، گذشت و بخشش دعوت می کرد . از این رو ، مشاهده می کنیم که جنگ های او همگی برای اهداف والای انسانی بوده و به منظور تحقق انسانیت انجام می شده است .
بخشایش و گذشت
بد رفتاری و بی حرمتی به شخص خود را با نظر اغماض می نگریست ، کینه کسی را در دل نگاه نمی داشت و در صدد انتقام برنمی آمد . روح بلند آن حضرت عفو و بخشایش را بر انتقام ترجیح می داد .
در جنگ احد با آن همه قصاوت و اهانتی که به پیکرعمویش حمزه روا داشته بودند و از مشاهده آن به شدت متألم بود ، دست به عمل متقابل با کشتگان قریش نزد و بعدها که به مرتکبین آن و از آن جمله هند زن ابوسفیان دست یافت ، در مقام انتقام برنیامد .
اخلاق فرماندهی
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به اخلاقی آراسته بود که خداوند او را چنین می ستاید : « وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظیم » .
موصوف بودن به این اخلاق ، از او یک فرمانده موفّق ساخته بود که می توانست او را به مقصود رسانده و در بسیاری از جنگ ها پیروزی را برای او به ارمغان آورد . آن حضرت به تمامی مردم مهربان بود و در همه شرایط با لشکریان و مردم خود مدارا می کرد ، راستگویی امین ، وفادار به عهد و پیمان خود بود ، هنگام غضب خشم خود را فرو می برد و هنگام قدرت از مجازات چشم پوشیده و می گذشت . او بین مردم « صلح و دوستی » برقرار می ساخت و از آنان کینه ، دشمنی و فتنه را دور می کرد و هر کسی را در جایگاه خود قرار می داد .
برجسته ترین صفات عقلی آن حضرت عبارت بود از : تدبیر ، تفکّر و دور اندیشی .
این صفات در عملکردهای او نمایان است . با تفکّر و اندیشه در مورد وضع قوم او می توان فهمید که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عاقلترین مردم جهان بوده است ؛ زیرا قومی را به رغم خشونت و تندی اخلاق و فخرفروشی و سخت خویی ای که داشتند ، چنان تربیت و رهبری کرد که ، با همه این اوصاف ، از حامیان جدّی او گشتند و همراه با او پرچم اسلام را برافراشتند و به جهاد برخاستند .
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ، روش های جدیدی را در جنگ ، حکومت ، مدیریت ، سیاست ، اقتصاد و مسائل اجتماعی به وجود آورد .
در جنگ احزاب به کندن خندق پرداخت ، در غزوه حدیبیّه با قریش مذاکره کرد و با انعقاد پیمانی به نتایج عملی آن ، که بعدها نمایان شد ، دست یافت و به همین گونه در هر میدان جنگی به ابتکاری جدید دست می زد که او را در پیروزی بر دشمن یاری می کرد و آنان را از اقدامات و تاکتیک های خود در بُهت و سرگردانی فرو می برد .
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) موفّق گردید حاکمیّتی از هر جهت با شکوه و محترم برپا دارد تا همه مردم از زعامت و رهبری او بهره مند گشته و به اوامر او ، پس از رهایی از طاعت رهبران مختلف ، گردن نهند .
دعوت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به اسلام ، مبتنی بر صلح و سلامت بود و جنگ را جز هنگامی که قساوت دشمن و سختگیری آنان بر مسلمانان زیاد شد ، مورد توجّه قرار نمی داد .
در حقیقت ، برای دفعِ زور ، به زور متوسّل می شد . از این رو ، جنگ های او از آغاز بر اساسی ثابت و استوار قرار داشت که لشکر اسلامی از آن غفلت نمی کرد ، از جمله : دعوت مردم به دین جدید ، انعقاد پیمان صلح و پرداخت جزیه یا فتح سرزمین آنان ، و نبرد با کسانی که با او دشمنی کنند .
نقش اخلاق در سیره ی عملی پیامبر
یکی از شاخصه های پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه ی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با انسان ها بود . سه چیز در پیشرفت اسلام نقش به سزایی داشت :
الف ) اخلاق پیامبر (ص)
ب ) شمشیر و مجاهدات حضرت علی (ع)
ج ) انفاق ثروت حضرت خدیجه (س)
در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درپیشرفت اسلام و جذب دل ها تصریح شده است ، آن جا که می خوانیم : « فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر : ای رسول ما ! به خاطر لطف و رحمتی که از جانب خدا ، شامل حال تو شده ، با مردم مهربان گشته ای ، و اگر خشن و سنگدل بودی ، مردم از دور تو پراکنده می شدند ، پس آن ها را ببخش ، و برای آنها طلب آمرزش کن ، و درکارها با آنها مشورت فرما . »
ازاین آیه استفاده می شود که : الف ) نرمش و اخلاق نیک ، یک هدیه الهی است ، کسانی که نرمش ندارند ، از این موهبت الهی محرومند؛ ب ) افراد سنگدل و سخت گیر نمی توانند مردم داری کنند ، و به جذب نیروهای انسانی بپردازند ؛ ج ) رهبری و مدیریت صحیح با جذب و عطوفت همراه است ؛ د ) باید دست شکست خوردگان در جنگ و گنهکاران شرمنده را گرفت و جذب کرد ( با توجه به این که شأن نزول آیه مذکور در مورد ندامت فراریان مسلمان در جنگ احد نازل شده است ) ؛ هـ ) مشورت با مردم از خصلت های نیک و پیوند دهنده است که موجب انسجام می گردد .
پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) علاوه بر این که ارزش های اخلاقی را بسیار ارج می نهاد ، خود در سیره عملی اش مجسمه فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی بود ، او در همه ابعاد زندگی با چهره ای شادمان و کلامی دلاویز با حوادث برخورد می کرد .
نمونه هایی از اخلاق پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)
در سیره عملی پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صدها نمونه از اخلاق نیک و زیبا وجود دارد که هر کدام نشانگر قطره ای از اقیانوس عظیم حسن خلق آن حضرت است ، همان گونه که خداوند با تعبیر « و انک لعلی خلقعظیم ؛ و همانا تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری » به این مطلب اشاره فرموده است .
نظر شما را به چند نمونه از آن ها جلب می کنم :
الف ) عدی بن حاتم می گوید : « هنگامی که خواهرم سفانه به اسارت سپاه اسلام درآمد و من به سوی شام گریختم ، پس از مدتی خواهرم با کمال وقار و متانت به شام آمد و مرا در مورد این که گریخته ام و او را تنها گذاشتم سرزنش کرد ، عذرخواهی کردم ، پساز چند روزی از او که بانویی خردمند و هوشیار بود ، پرسیدم : « این مرد ( پیامبر اسلام ) را چگونه دیدی ؟ » گفت : « سوگند به خدا او را رادمردی شکوهمند یافتم ، سزاوار است که به او بپیوندی که در این صورت به جهانی از عزت و عظمت پیوسته ای » . با خود گفتم به راستی که نظریه صحیح همین است ، به عنوان پذیرش اسلام ، به مدینه سفر کردم ، پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مسجد بود ، در آن جا به محضرش رسیدم ، سلام کردم ، جواب سلامم را داد و پرسید : کیستی ؟ عرض کردم عدی بن حاتم هستم ، آن حضرت برخاست و مرا به سوی خانه اش برد ، در مسیر راه با این که مرا به خانه می برد ، بانویی سالخورده و مستضعف با او دیدار کرد ، اظهار نیاز نمود ، پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مدتی طولانی در آن جا توقف کرد و آن بانو را در مورد تأمین نیازهایش راهنمایی فرمود . با خود گفتم : « سوگند به خدا این شخص پادشاه نیست » . سپس از آن جا گذشتیم وبه خانه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وارد شدم ، پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از من استقبال و پذیرایی گرمی نمود ، زیراندازی که از لیف خرما بود، نزدم آورد و به من فرمود : بر روی آن بنشین . گفتم : بلکه شما بر آن بنشینید . فرمود : نه ، شما بر آن بنشین ، خود آن حضرت بر روی زمین نشست ، با خود گفتم : این نیز نشانه دیگر که آن حضرت ،پادشاه نیست . سپس مطلبی از دینم را که راز پوشیده بود بیان فرمود ، دریافتم که او بر رازها آگاهی دارد ، و فهمیدم که پیامبر مرسل می باشد ، بیانات و پیشگویی ها و مهربانی هایش مرا شیفته اش کرده و همان جا مسلمان شدم » .
ب ) در جنگ خیبر که با حضور شخص پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سال هفتم هجرت رخ داد ، پس از پیروزی سپاه اسلام بر سپاه کفر ، جمعی از یهودیان به اسارت سپاه اسلام در آمدند ، یکی از اسیران ، صفیه دختر حی بن اخطب ( دانشمند سرشناس یهود ) بود . بلال حبشی ، صفیه را به همراه زنی دیگر به اسارت گرفت و آن ها رابه حضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آورد ، ولی هنگام آوردن آن ها اصول اخلاقی را رعایت نکرد ، و آن ها را از کنار جنازه های کشته شدگان یهود حرکت داد ، صفیه وقتی که پیکرهای پاره پاره یهودیان را دید بسیارناراحت شد و صورتش را خراشید ، و خاک بر سر خود ریخت ، و سخت گریه کرد . هنگامی که بلال آن ها را نزد پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آورد ، پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از صفیه پرسید : « چرا صورتت را خراشیده ای و این گونه خاک آلود و افسرده هستی ؟ » صفیه ماجرای عبورش از کنارجنازه ها را بیان کرد ، رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از رفتار غیر انسانی و خلاف اخلاق اسلامی بلال حبشی ناراحت شده و بلال را سرزنش کرده و فرمود : « ا نزعت منک الرحمة یا بلال حیث تمر بامراتین علی قتلی رجالهما : ای بلال ! آیا مهر و محبت و عاطفه از وجود تو رخت بر بسته که آن ها را از کنار کشته شدگانشان عبور می دهی ؟ چرا بی رحمی کردی ؟ » جالب این که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برای جبران رنج ها و ناراحتی های صفیه ، با او ازدواج کرد ، سپس او را آزاد ، و بار دیگر با پیش نهاد صفیه با او ازدواج نمود و به این ترتیب ، ناراحتی های اورا به طور کلی از قلبش زدود .
ج ) در ماجرای جنگ حنین که در سال هشتم هجرت رخ داد ، شیماء دختر حلیمه که خواهر رضاعی پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود ، با جمعی از دودمانش به اسارت سپاه اسلام در آمدند . پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هنگامی که شیماء را درمیان اسیران دید ، به یاد محبت های او و مادرش در دوران شیرخوارگی ، احترام و محبت شایانی به شیماء کرد . پیش روی او برخاست و عبای خود را بر زمین گستراند ، و شیماء را روی آن نشانید ، و با مهربانی مخصوصی از او احوال پرسی کرد ، و به او امر فرمود : « تو همان هستی که در روزگار شیرخوارگی به من محبت کردی ... » شیماء از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تقاضا کرد ، تا اسیران طایفه اش را آزاد سازد ، پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به او فرمود : « من سهمیه خودم را بخشیدم ، و در مورد سهمیه سایر مسلمانان ، به تو پیشنهاد می کنم که بعد از نماز ظهر برخیز و در حضور مسلمانان ، بخشش مرا وسیله ی خود قرار بده تا آن ها نیز سهمیه خود را ببخشند . شیماء همین کار را انجام داد ، مسلمانان گفتند : « ما نیز به پیروی از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سهمیه خود را بخشیدیم » . « پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به شیماء فرمود : اگر بخواهی با کمال محبت و احترام ، در نزد ما بمان و زندگی کن ، و اگر دوست داری تو را از نعمتها بهره مند می سازم و به سلامتی به سوی قوم خود بازگرد . » شیماء گفت : می خواهم به سوی قوم خود بازگردم . پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یک غلام و یک کنیز به او بخشید و این دو با هم ازدواج کردند ، و به عنوان خدمتکار خانه شیماء به زندگی خود ادامه دادند .

دانشجویان دانشکده صنایع غذایی بهار از کارخانجات روغن نگین و همچنین لبنیات احسان و سپیده نهاوند بازدید نمودند.
احمد باسم محمد الکعبی به عنوان اولین دانشجوی کارشناسی ارشد بین الملل دانشکده صنایع غذایی از پایان نامه خود دفاع کرد.
جشن یلدای دانشجویی 1401
دانشکده صنایع غذایی بهار طبق سنوات گذشته برای دانشجویان خود در تاریخ چهارشنبه 23 آذر ماه 1401 اردوی غار علیصدر برگزار نمود. در این اردو دانشجویان ورودی های مختلف در مقاطع کارشناسی و ارشد شرکت...

شب یلدا که زمین آماده تاج گذاری زمستان می شود، شبی است که از مدت ها پیش هیاهویی در کوچه و بازار به راه می اندازد و مردم برای تدارک این جشن باستانی آماده می شوند. به پاس جشن یلدا، بساط شادی در خانه...

پذیرش دانشجویان در خوابگاه

با تبریک به مناسبت شروع سال تحصیلی و بازگشایی حضوری دانشگاه ها خدمت شما دانشجویان گرامی، به اطلاع می رساند کلاس های حضوری دانشجویان رشته صنایع غذایی از روز شنبه 23 مهرماه در هر دو مقطع کارشناسی و...

با توجه به پیگیری های به عمل آمده توسط دانشکده و همکاری همه جانبه آزمایشگاه مرکزی و با پشتیبانی معاونت محترم پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا در طی 2 سال اخیر، آزمایشگاه فناوری مواد غذایی دانشکده...

دانشکده صنایع غذایی پیرو جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی نسبت به تجهیز و بروزرسانی آزمایشگاه های خود ، با حمایت مسئولین محترم دانشگاه، اقدامات زیر را انجام داده است. خرید دستگاه های مهمی چون ...

جلسه مشترک دانشکده صنایع غذایی با شرکت صنایع غذایی سحر همدان و شرکت دانش بنیان اشراف هگمتانه روز یکشنبه مورخ 4 اسفندماه 1399 ساعت 10 صبح جلسه مشترک اعضای هیئت علمی گروه صنایع غذایی با شرکت...

انا لله و انا الیه راجعون هر از گاه در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی، جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید برادر بزرگوار،...

با حکم آقای دکتر محمدی فر، ریاست محترم دانشگاه بوعلی سینا، آقای دکتر مصطفی کرمی برای دوسال دیگر در پست ریاست دانشکده صنایع غذایی ابقا شدند. در بخشی از حکم ایشان آمده: جناب آقای دکتر مصطفی کرمی...

صلی الله علیک یا مولاتنا یا فاطمة الزهراء شهادت بانوی عصمت و شرافت بر عاشقان حضرتش تسلیت باد.

بسم الله الرحمن الرحیم ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و...

پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا،پرچم دار نهضت پس از شهادت حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. این روز را روز پرستار می نامند و علت نام گذاری این روز به نام...

اطلاع رسانی از طرق وبسایت

کارشناس روس آقای هملت هاکوپیان از دانشکده صنایع غذایی و امکانات آن بازدید نمودند.

با پایان یافتن شمارش آرا اعضای انجمن علمی دانشجویان صنایع غذایی معرفی شدند.

اخذ پذیرش مقاله در کنفرانس بین المللی تبریز

با حضور معاون، مدیر تولید و R&D کارخانه پگاه همدان در دانشکده صنایع غذایی جلسه هماهنگی این دو نهاد برگزار گردید.